Edukacja
Edukacja do zadań specjalnych
Uczniowie, którzy nas odwiedzają podczas zajęć edukacyjnych, są w różnym wieku, pochodzą z różnych środowisk i placówek oświatowych. Czasami trafiają do nas również dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Tacy uczniowie niewątpliwie wymagają wsparcia w zakresie dostosowania metod i form pracy do ich potrzeb. Brzmi to może bardzo poważnie, ale z moich obserwacji wynika, że wystarczy zastosować kilka prostych sztuczek, aby osiągnąć sukces edukacyjny i sprawić, by obie strony były zadowolone. Artykuł ukazała się w numerze 12/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejO budowaniu pozycji zawodu leśnika
Ostatnio robiłam rewizję moich wykładów z edukacji i poszerzałam je o ostatnie doświadczenia z konferencji FAO. Uświadomiłam sobie wtedy, że jeszcze nie napisałam w naszej rubryce o jednym aspekcie edukacji leśnej w ujęciu światowym. Chodzi mianowicie o... przywrócenie prestiżu zawodu leśnika. Tak, drodzy Czytelnicy, nie jest to profesja licznie wybierana przez najlepszych maturzystów, i to nie tylko w Polsce. Artykuł ukazał się w numerze 11/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejEwaluacja jako klucz do rozwoju
Ewaluacja to znacznie więcej niż ocena pracy edukatora. Przede wszystkim zapewnia informację zwrotną – w krótkim czasie dostarcza wielu cennych, i co ważne, porównywalnych informacji od odbiorców działań edukacyjnych. Pełni również rolę podsumowującą. Dlatego właśnie warto poświęcić czas na jej przeprowadzenie. To całkiem proste. Artykuł ukazał się w numerze 10/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejDobry scenariusz, czyli jaki?
To pytanie zadaje sobie wielu edukatorów. Podobno nie ma przepisu na sukces, ale to właśnie dobry scenariusz może okazać się właściwym narzędziem na naszej drodze do edukacyjnego sukcesu. Artykuł ukazał się w numerze 7/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejO potrzebie asertywności i dzieleniu obowiązków
Ostatnio kilka razy słyszałam od edukatorów różnych szczebli narzekania, że edukacja wykonywana w nadleśnictwach jest niskiej jakości, że edukatorom się nie chce przygotowywać do zajęć albo że nie mają na to czasu... Artykuł ukazał się w numerze 6/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejEtyka w edukacji
Jak być wiarygodnym w swoich działaniach? Czy w obecnych czasach możliwe jest zachowanie spójności i bycie prośrodowiskowym na wszystkich płaszczyznach aktywności życiowej? Jakie działania możemy podjąć, by osiągnąć spójność wiedzy i postaw? Co możemy zrobić na poziomie jednostkowym i systemowym, by nasza postawa była prawdziwa i rzetelna, a stawiane cele edukacyjne spełnione? Artykuł ukazał się w numerze 5/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejGadżet gadżetowi nierówny…
Większość z nas ma świadomość, że nie tylko na stoiskach promocyjnych, ale także w przeróżnych innych sytuacjach potrzebujemy gadżetu promocyjnego firmy, w której pracujemy. Jednak mają one zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dyskusja na ten temat w Lasach Państwowych trwa nie od dziś. Artykuł ukazał się w numerze 3/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejCzy warto korzystać ze środków zewnętrznych?
Oczywiście, że warto! Każda dotacja jest szansą na wzbogacenie bazy dydaktycznej, na którą nie mogłoby sobie pozwolić nadleśnictwo korzystające wyłącznie z własnych środków. Podczas przeglądania dostępnych programów finansowania warto zwrócić uwagę na priorytety i wybierać te, których celem jest rozwój wiedzy i kształtowanie właściwych postaw społeczeństwa wobec środowiska. Artykuł ukazał się w numerze 2/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejEdukacja leśna w praktyce
Tym razem podejmiemy temat arcyważny, czyli: od czego zależy dobra realizacja zajęć edukacyjnych z zakresu przyrody i lasu? Co należy zrobić, gdy do nadleśnictwa wpłynie prośba o spotkanie w ramach zajęć przyrodniczo-leśnych, i jak się do tego zabrać? Artykuł ukazał się w numerze 1/2022 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejNowa wizja ładu świata
Glenn Albrecht, australijski filozof, który podobnie jak Henryk Skolimowski uważa, że obecne czasy i sytuacje wymagają nowego nazewnictwa, wymyślił i zdefiniował wiele nowatorskich pojęć. Warto je znać, bo możemy się z nimi spotkać nie tylko w podręcznikach akademickich, ale także w czasie spotkań z aktywistami, szczególnie tymi młodymi i wykształconymi. Artykuł ukazał się w numerze 24/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejCzas w las i co dalej?
Pewnie nam, leśnikom, nie przychodzi to nawet do głowy, ale wiele osób, które bardzo chętnie wybrałyby się do lasu, nie wie dokładnie, gdzie warto pójść. Wielu rodziców boi się także, że ich pociechy będą się w lesie po prostu nudziły, a tradycyjne ścieżki edukacyjne coraz częściej nie spełniają w pełni oczekiwań małych i dużych odkrywców przyrody. Artykuł ukazał się w numerze 23/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejKonferencja FAO – kilka słów o edukacji leśnej
W poprzednim numerze pisaliśmy o projekcie globalnej platformy edukacji leśnej, który został zwieńczony czerwcową konferencją FAO. W tym odcinku powiemy o niej nieco więcej i przedstawimy jej wyniki. Artykuł ukazał się w numerze 22/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejGlobalna platforma edukacji leśnej
Na początku 2021 roku zostałam zaproszona do grupy ekspertów, która miała za zadanie opracować wskazówki dla edukacji leśnej w Europie. Co to za projekt? Artykuł ukazał się w numerze 21/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejLas i dobre samopoczucie
Na początku lipca br. odbył się 15. Europejski Kongres Edukatorów Leśnych, oczywiście z powodu wciąż trwającej pandemii zorganizowano go w trybie online. Tematem był: Las i dobre samopoczucie. Tak, dobrze zgadujecie. Rozmowy toczyły się wokół lasoterapii i uważności (mindfullness), choć u nas bardziej znane jest określenie „kąpiel leśna”. Artykuł ukazał się w numerze 20/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejPrzykład zawsze idzie z góry
W swojej pracy często mam do czynienia z młodymi edukatorami, „świeżymi” w tej branży, lecz sadzę, że nie tylko tym nowym, ale także tym wieloletnim przyda się kilka przypomnień. Jaki powinien być edukator leśny? Artykuł ukazał się w numerze 19/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejEdukacja – bo nie wszystko w życiu jest czarno-białe
Kiedy sięgam pamięcią do okresu dzieciństwa i przypominam sobie moje ówczesne wyobrażenia na temat zawodu leśnika, mam przed oczami pewnego pana w średnim wieku z sumiastym wąsem – Michała Sumińskiego. Prowadził on program przyrodniczy „Zwierzyniec” emitowany w latach 70. i 80. w Telewizji Polskiej. Artykuł ukazał się w numerze 15–16/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejEdukacja leśna – piąte koło u wozu?
W 2003 roku wprowadzono Zarządzenie nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie „Kierunków rozwoju edukacji leśnej w Lasach Państwowych” oraz „Wytycznych do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w Nadleśnictwie”. Część z nas wkrótce po tym stała się edukatorami leśnymi... Artykuł ukazał sie w numerze 13–14/2021 "Lasu Polskiego".
Czytaj więcejGlenn Albrecht i pojęcie solastalgii
Dziś prezentujemy odcinek z cyklu: edukator się dokształca. Jakiś czas temu, oglądając jeden z wykładów na platformie TED – tak już mam, jak nie mogę spać – usłyszałam o australijskim filozofie przyrody, Glennie Albrechcie, który wprowadza nowe słowa, by opisać relacje człowiek–środowisko. Myślę, że nawet jeśli dziś nie jest on znany w naszym kraju, to za pół roku, może rok, będzie już cytowany przez wielu ludzi. Co warto o nim wiedzieć?
Czytaj więcejCzy są nam potrzebne kompetencje miękkie?
Pracując, szybko dochodzimy do wniosku, że poza konieczną wiedzą fachową istnieją pewne kompetencje wynikające z naszej osobowości, które mogą znacząco pomóc nam w kontaktach ze współpracownikami.
Czytaj więcejKąpiel leśna – Lasoterapia prowadzona przez edukatorów leśnych – tak czy nie?
Terapia lasem, kąpiel leśna, silvoterapia to ostatnio bardzo modne pojęcia. Po latach fascynacji nowymi techno-logiami ludzie zrozumieli, że nie da się budować spokoju psychicznego z dala od natury. Zaczynamy więcej czytać i mieć większą świadomość ekologiczną. Chcemy ,,żyć zdrowo” w bliskości z przyrodą.
Czytaj więcej