strona główna

Edukacja

W gąszczu komunikacji międzypokoleniowej

Często używamy słowa różnorodność – towarzyszy nam ono niemal każdego dnia. Kojarzy się z czymś pożądanym i budującym równowagę biologiczną. Od kilku lat mamy w Lasach Państwowych do czynienia nie tylko z różnorodnością biologiczną, lecz także generacyjną – w zespołach pracujących w nadleśnictwach. Pierwszy raz w historii Lasów mamy sytuację, w której współpracują ze sobą cztery generacje pracowników. Wywołuje to wiele nieporozumień, ale dobrze zarządzana różnorodność generacyjna może być siłą zespołów.   Artykuł ukazał się w numerze 15–16/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Redukuj, ponownie używaj, przetwarzaj …czyli zasada 3R

Obyś żył w ciekawych czasach, mówi stare chińskie przekleństwo. Żyjemy w czasach, kiedy wydaje się nam, że wszystko (lub prawie wszystko) można mieć. Konsekwencje ludzkich wyborów można obejrzeć w miejskich śmietnikach, na wiejskich przydrożach czy w lesie.   Artykuł ukazał się w numerze 13-14/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Zapomniany młodnik

Dane z raportów z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych pokazują, że udział młodzieży licealnej wśród uczestników edukacji leśnej w latach 2019–21 wyniósł odpowiednio: 9, 12 i 10%. W latach poprzednich oscylował w granicach 7%.   Artykuł ukazał się w numerze 12/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Po pierwsze – nie szkodzić

Primum non nocere to tekst przysięgi lekarskiej. Jaki mógłby być tekst przysięgi edukatora leśnego? Czy ten z Lasów Państwowych przysięgałby coś innego niż freelancer prowadzący edukację leśną na własną rękę?   Artykuł ukazał się w numerze 11/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Uważność w przyrodzie (Mindfulness in Nature) a edukacja dla zrównoważonego rozwoju

Na łamach naszej rubryki pisałam już o doświadczeniu ćwiczeń z uważności w czasie szwajcarskiego kongresu edukatorów leśnych i pierwszych wrażeniach po przeczytaniu książki Huppertza i Schatanek („Las Polski” nr 3/2023). Dziś kolejna dawka wiedzy i porcja przemyśleń na podstawie książki w poniższym tekście.   Artykuł ukazał się w numerze 10/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Współpraca popłaca

Dynamika przyrody opiera się na dwóch filarach: zasadzie konkurencyjności oraz współdziałania. Jako edukatorzy, którzy są często obciążeni nadmiarem zadań, łączymy różne obszary tematyczne w zakresach obowiązków służbowych oraz znosimy krzywe miny rodziny na wieść, że w kolejnyweekend jesteśmy zaanga- żowani służbowo, więc warto, abyśmy pomyśleli właśnie o współpracy.   Artykuł ukazał się w numerze 9/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Imprezy na świeżym powietrzu

Do czego tęskniliście w czasie pandemii covid-19? Do spotkań z rodziną i przyjaciółmi? Do wyjazdów zagranicznych? Do zajęć z dziećmi w terenie? A do stoisk na imprezach masowych zwanych festynami?   Artykuł ukazał się w numerze 8/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Na pomoc młodym edukatorom

Każdy z nas kiedyś zaczynał i na pewno pamięta uczucie, które towarzyszyło mu podczas pierwszych spotkań edukacyjnych z dziećmi lub młodzieżą. Bez wątpienia łatwiej było tym, którzy uczyli się od doświadczonych koleżanek i kolegów. Umiejętnie przeprowadzona lekcja w lesie mogła stać się wzorcem, który pozwalał nam cieszyć się sukcesem edukacyjnym. Łatwiej jest także osobom, które skończyły pedagogiczne studia, studium lub przynajmniej kursy lub szkolenia.   Artykuł ukazał się w numerze 5/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Powarsztatowe reminiscencje

W październiku 2022 roku kilkudziesięcioro edukatorów i koordynatorów edukacji przyrodniczo-leśnej wzięło udział w warsztatach liderów edukacji. Tym razem uczestników wydarzenia gościł Ośrodek Lasów Państwowych w Orzechowie Morskim, a organizatorem był Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy w Bedoniu.   Artykuł ukazał się w numerze 4/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Uważność w naturze

Gdy w ramach Kongresu Edukatorów Leśnych (więcej na ten temat w nr. 18/2022 „Lasu Polskiego”) odwiedzaliśmy lasy miejskie w Zurychu, oprócz warsztatów mogliśmy obejrzeć mały ośrodek, przerobiony z zabudowań gospodarczych, i zapoznać się z działalnością wydawniczą wspomagającą nauczycieli i edukatorów. Już wtedy postanowiłam, że napiszę coś więcej o książce Vereny Schatanek i Michaela Huppertza.   Artykuł ukazał się w numerze 3/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Edukacja przyrodnicza czy pedagogika leśna?

W Polsce mówimy o edukacji przyrodniczej; na Słowacji, w Czechach i Austrii – o pedagogice leśnej. Czy różnica tkwi jedynie w semantyce?   Artykuł ukazał się w numerze 2/2023 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Drewniane Święta

Święta Bożego Narodzenia nadchodzą wielkimi krokami. Na te szczególne dni czekają przede wszystkim najmłodsi, dlatego przedświąteczny czas oczekiwania warto wypełnić ciekawymi aktywnościami, np. organizując warsztaty okazjonalne dla dzieci i ich rodziców, podczas których uczestnicy własnoręcznie wykonają ozdoby choinkowe (i nie tylko). Wszechstronność zastosowań drewna daje nam ogromne możliwości w pracy. Musimy tylko nauczyć się z nich korzystać. Artykuł ukazał się w numerze 24/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Leśny kamyk w edukacji

Zajmując się edukacją leśną, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jesteśmy częścią większej całości. Objaśniając zjawiska zachodzące w lesie, pokazując cechy sarny czy jelenia, czy też budowę głowicy harwestera, jesteśmy jedną z mrówek w mrowisku zwanym edukacją.   Artykuł ukazał się w numerze 23/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Sezonowość nie tylko w kuchni

Jaki jest dobry przepis na edukację? Taki jak przepis na dobre i zdrowe danie – czyli lokalnie, zdrowo, estetycznie i sezonowo. Tak, by to, co przygotujemy, sprawiło nam przyjemność, dało siłę do działania i nie przyczyniło się do niestrawności.   Artykuł ukazał się w numerze 22/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

O sensie opukiwania kory

Tym razem chciałabym Wam opisać zajęcia, w których wzięłam udział w Hönggerberg Naturschule w ramach XVI Europejskiego Kongresu Edukatorów Leśnych. Oczywiście warsztatów było więcej, ale ja zapisałam się akurat na te (nie było nikogo więcej z Polski, więc tylko tymi mogę się z Wami podzielić). Myślę, że wybrałam dobrze, bo dowiedziałam się kilku nowych rzeczy i poznałam ciekawych ludzi.   Artykuł ukazał się w numerze 21/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Świat przyrody nie zmieści się na ekranie telefonu…

To właśnie nasunęło mi się na myśl w tramwaju, kiedy obserwowałam dwie niespełna trzyletnie dziewczynki zapatrzone jak zahipnotyzowane w telefony podtykane im przez matki. Z ekranów sączyły się przekoloryzowane, rozkrzyczane fantastyczne postaci o słodkich głosikach, co chwila wybuchały fajerwerki kwiatków lub jednorożców. A tymczasem za oknem wschodziło zimowe słońce i oświetlało lekko zaśnieżony krajobraz. Gawrony i kawki rozlatywały się po mieście...   Artykuł ukazał się w numerze 20/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Waldlabor – niezwykły doświadczalny las miejski

Jaki jest cel istnienia lasu doświadczalnego w Zurychu? Przekazanie wiedzy związanej z ochroną i pielęgnacją lasu w imię zrównoważonego rozwoju na styku praktyki leśnej, społeczeństwa i badań. Ma istnieć co najmniej 100 lat, jest nastawiony na długotrwałe badania, czym kontrastuje z wieloma krótkoterminowymi projektami. Właściciele lasów w Zurychu chcą pozostawić coś trwałego dla społeczeństwa, ekspertów i przyszłych pokoleń.   Artykuł ukazał się w numerze 19/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

XVI europejski Kongres Edukatorów Leśnych

XVI Kongres Edukatorów Leśnych odbywał się pod hasłem: „Jak uczyć się w naturze i z naturą w czasie kryzysu klimatycznego? Europejska perspektywa i rozwiązania”. Organizatorem była SILVIVA, fundacja zajmująca się w Szwajcarii edukacją leśną. Kongres odbywał się w Zurichu i okolicach.   Artykuł ukazał się w numerze 18/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Sosna w starciu z brzozą

Temat zajęć zawsze powinien pasować do aktualnej pogody, pory roku i tego, co się dzieje w lesie. Zdarza się, że nauczyciele czekają propozycje od nas, edukatorów, i taka sytuacja zawsze nas cieszy. Potem przychodzi etap zastanawiania się, na czym oprzeć całe zajęcia. Jest nieco trudniej, kiedy grupa składa się z dzieci w różnym wieku, ale kto nie lubi wyzwań? Artykuł ukazał się w numerze 17/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Jak smakuje las?

Kiedy pytam edukatorów, jakie zajęcia lubią najbardziej, niemal wszyscy odpowiadają tak samo – te w terenie. Oczywiście dzieciaki także uwielbiają spacery z leśnikiem. Każde spotkanie jest ważne i wyjątkowe, ale co zrobić, żeby było jeszcze ciekawiej, a zajęcia były niezapomniane…?   Artykuł ukazał się w numerze 13–14/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej