strona główna

Edukacja

Sezonowość nie tylko w kuchni

Jaki jest dobry przepis na edukację? Taki jak przepis na dobre i zdrowe danie – czyli lokalnie, zdrowo, estetycznie i sezonowo. Tak, by to, co przygotujemy, sprawiło nam przyjemność, dało siłę do działania i nie przyczyniło się do niestrawności.   Artykuł ukazał się w numerze 22/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

O sensie opukiwania kory

Tym razem chciałabym Wam opisać zajęcia, w których wzięłam udział w Hönggerberg Naturschule w ramach XVI Europejskiego Kongresu Edukatorów Leśnych. Oczywiście warsztatów było więcej, ale ja zapisałam się akurat na te (nie było nikogo więcej z Polski, więc tylko tymi mogę się z Wami podzielić). Myślę, że wybrałam dobrze, bo dowiedziałam się kilku nowych rzeczy i poznałam ciekawych ludzi.   Artykuł ukazał się w numerze 21/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Świat przyrody nie zmieści się na ekranie telefonu…

To właśnie nasunęło mi się na myśl w tramwaju, kiedy obserwowałam dwie niespełna trzyletnie dziewczynki zapatrzone jak zahipnotyzowane w telefony podtykane im przez matki. Z ekranów sączyły się przekoloryzowane, rozkrzyczane fantastyczne postaci o słodkich głosikach, co chwila wybuchały fajerwerki kwiatków lub jednorożców. A tymczasem za oknem wschodziło zimowe słońce i oświetlało lekko zaśnieżony krajobraz. Gawrony i kawki rozlatywały się po mieście...   Artykuł ukazał się w numerze 20/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Waldlabor – niezwykły doświadczalny las miejski

Jaki jest cel istnienia lasu doświadczalnego w Zurychu? Przekazanie wiedzy związanej z ochroną i pielęgnacją lasu w imię zrównoważonego rozwoju na styku praktyki leśnej, społeczeństwa i badań. Ma istnieć co najmniej 100 lat, jest nastawiony na długotrwałe badania, czym kontrastuje z wieloma krótkoterminowymi projektami. Właściciele lasów w Zurychu chcą pozostawić coś trwałego dla społeczeństwa, ekspertów i przyszłych pokoleń.   Artykuł ukazał się w numerze 19/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

XVI europejski Kongres Edukatorów Leśnych

XVI Kongres Edukatorów Leśnych odbywał się pod hasłem: „Jak uczyć się w naturze i z naturą w czasie kryzysu klimatycznego? Europejska perspektywa i rozwiązania”. Organizatorem była SILVIVA, fundacja zajmująca się w Szwajcarii edukacją leśną. Kongres odbywał się w Zurichu i okolicach.   Artykuł ukazał się w numerze 18/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Sosna w starciu z brzozą

Temat zajęć zawsze powinien pasować do aktualnej pogody, pory roku i tego, co się dzieje w lesie. Zdarza się, że nauczyciele czekają propozycje od nas, edukatorów, i taka sytuacja zawsze nas cieszy. Potem przychodzi etap zastanawiania się, na czym oprzeć całe zajęcia. Jest nieco trudniej, kiedy grupa składa się z dzieci w różnym wieku, ale kto nie lubi wyzwań? Artykuł ukazał się w numerze 17/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Jak smakuje las?

Kiedy pytam edukatorów, jakie zajęcia lubią najbardziej, niemal wszyscy odpowiadają tak samo – te w terenie. Oczywiście dzieciaki także uwielbiają spacery z leśnikiem. Każde spotkanie jest ważne i wyjątkowe, ale co zrobić, żeby było jeszcze ciekawiej, a zajęcia były niezapomniane…?   Artykuł ukazał się w numerze 13–14/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Edukacja do zadań specjalnych

Uczniowie, którzy nas odwiedzają podczas zajęć edukacyjnych, są w różnym wieku, pochodzą z różnych środowisk i placówek oświatowych. Czasami trafiają do nas również dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Tacy uczniowie niewątpliwie wymagają wsparcia w zakresie dostosowania metod i form pracy do ich potrzeb. Brzmi to może bardzo poważnie, ale z moich obserwacji wynika, że wystarczy zastosować kilka prostych sztuczek, aby osiągnąć sukces edukacyjny i sprawić, by obie strony były zadowolone.   Artykuł ukazała się w numerze 12/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

O budowaniu pozycji zawodu leśnika

Ostatnio robiłam rewizję moich wykładów z edukacji i poszerzałam je o ostatnie doświadczenia z konferencji FAO. Uświadomiłam sobie wtedy, że jeszcze nie napisałam w naszej rubryce o jednym aspekcie edukacji leśnej w ujęciu światowym. Chodzi mianowicie o... przywrócenie prestiżu zawodu leśnika. Tak, drodzy Czytelnicy, nie jest to profesja licznie wybierana przez najlepszych maturzystów, i to nie tylko w Polsce.   Artykuł ukazał się w numerze 11/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Ewaluacja jako klucz do rozwoju

Ewaluacja to znacznie więcej niż ocena pracy edukatora. Przede wszystkim zapewnia informację zwrotną – w krótkim czasie dostarcza wielu cennych, i co ważne, porównywalnych informacji od odbiorców działań edukacyjnych. Pełni również rolę podsumowującą. Dlatego właśnie warto poświęcić czas na jej przeprowadzenie. To całkiem proste.   Artykuł ukazał się w numerze 10/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Dobry scenariusz, czyli jaki?

To pytanie zadaje sobie wielu edukatorów. Podobno nie ma przepisu na sukces, ale to właśnie dobry scenariusz może okazać się właściwym narzędziem na naszej drodze do edukacyjnego sukcesu.   Artykuł ukazał się w numerze 7/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

O potrzebie asertywności i dzieleniu obowiązków

Ostatnio kilka razy słyszałam od edukatorów różnych szczebli narzekania, że edukacja wykonywana w nadleśnictwach jest niskiej jakości, że edukatorom się nie chce przygotowywać do zajęć albo że nie mają na to czasu...   Artykuł ukazał się w numerze 6/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Etyka w edukacji

Jak być wiarygodnym w swoich działaniach? Czy w obecnych czasach możliwe jest zachowanie spójności i bycie prośrodowiskowym na wszystkich płaszczyznach aktywności życiowej? Jakie działania możemy podjąć, by osiągnąć spójność wiedzy i postaw? Co możemy zrobić na poziomie jednostkowym i systemowym, by nasza postawa była prawdziwa i rzetelna, a stawiane cele edukacyjne spełnione?   Artykuł ukazał się w numerze 5/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Gadżet gadżetowi nierówny…

Większość z nas ma świadomość, że nie tylko na stoiskach promocyjnych, ale także w przeróżnych innych sytuacjach potrzebujemy gadżetu promocyjnego firmy, w której pracujemy. Jednak mają one zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dyskusja na ten temat w Lasach Państwowych trwa nie od dziś.   Artykuł ukazał się w numerze 3/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Czy warto korzystać ze środków zewnętrznych?

Oczywiście, że warto! Każda dotacja jest szansą na wzbogacenie bazy dydaktycznej, na którą nie mogłoby sobie pozwolić nadleśnictwo korzystające wyłącznie z własnych środków. Podczas przeglądania dostępnych programów finansowania warto zwrócić uwagę na priorytety i wybierać te, których celem jest rozwój wiedzy i kształtowanie właściwych postaw społeczeństwa wobec środowiska.   Artykuł ukazał się w numerze 2/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Edukacja leśna w praktyce

Tym razem podejmiemy temat arcyważny, czyli: od czego zależy dobra realizacja zajęć edukacyjnych z zakresu przyrody i lasu? Co należy zrobić, gdy do nadleśnictwa wpłynie prośba o spotkanie w ramach zajęć przyrodniczo-leśnych, i jak się do tego zabrać?   Artykuł ukazał się w numerze 1/2022 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Nowa wizja ładu świata

Glenn Albrecht, australijski filozof, który podobnie jak Henryk Skolimowski uważa, że obecne czasy i sytuacje wymagają nowego nazewnictwa, wymyślił i zdefiniował wiele nowatorskich pojęć. Warto je znać, bo możemy się z nimi spotkać nie tylko w podręcznikach akademickich, ale także w czasie spotkań z aktywistami, szczególnie tymi młodymi i wykształconymi.   Artykuł ukazał się w numerze 24/2021 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Czas w las i co dalej?

Pewnie nam, leśnikom, nie przychodzi to nawet do głowy, ale wiele osób, które bardzo chętnie wybrałyby się do lasu, nie wie dokładnie, gdzie warto pójść. Wielu rodziców boi się także, że ich pociechy będą się w lesie po prostu nudziły, a tradycyjne ścieżki edukacyjne coraz częściej nie spełniają w pełni oczekiwań małych i dużych odkrywców przyrody.   Artykuł ukazał się w numerze 23/2021 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Konferencja FAO – kilka słów o edukacji leśnej

W poprzednim numerze pisaliśmy o projekcie globalnej platformy edukacji leśnej, który został zwieńczony czerwcową konferencją FAO. W tym odcinku powiemy o niej nieco więcej i przedstawimy jej wyniki.   Artykuł ukazał się w numerze 22/2021 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej

Globalna platforma edukacji leśnej

Na początku 2021 roku zostałam zaproszona do grupy ekspertów, która miała za zadanie opracować wskazówki dla edukacji leśnej w Europie. Co to za projekt?   Artykuł ukazał się w numerze 21/2021 "Lasu Polskiego".  

Czytaj więcej