Quad do lasu

5 lipca 2011 12:28 2011 Wersja do druku

Są lekkie, zwrotne i niebywale wręcz trzymają się podłoża. Nic dziwnego, że pojazdy popularnie nazywane quadami powszechnie wykorzystuje się także w leśnictwie. Dwa typy takich czterokołowców ma w swojej ofercie firma Yamaha.


Grizzly

Yamaha Grizzly to rodzina czterech mikrociągników napędzanych silnikami o pojemnościach 350, 450, 550 oraz 700 cm³. Pod ich maskami pracują jednocylindrowe silniki o mocach dochodzących niemal 50 KM. Układ przeniesienia napędu pozwala na łatwe i szybkie przełączanie poszczególnych trybów jazdy (2WD/4WD). Zbiorniki mieszczą do 20 litrów paliwa. Wygodne siedzenie i niezależne zawieszenie z podwójnym wahaczem zapewniają komfort pracy nawet w trudnych warunkach.

Bagażniki umożliwiają przewożenie ładunku ważącego nawet 130 kg (45 kg z przodu, 85 kg z tyłu). Można także ciągnąć przyczepę czy zamontować inny osprzęt profesjonalny.

Największym modelem dostępnym w kilku wersjach kolorystycznych, w tym w ciekawym Camo, jest Grizzly 700 EPS, wyposażony w silnik o pojemności 686 cm3, czyli najsilniejszą jednostkę napędową stosowaną w quadachYamahy. ”700”pozostaje najlżejszym wszędołazem w swojej klasie.

 

Rhino

Yamaha Rhino to z kolei dwumiejscowy pojazd side-by-side z wygodnymi fotelami zabezpieczonymi klatką, doskonały do prac prowadzonych w lesie. Wyglądem przypomina auto. Skrzynia ładunkowa umożliwia przewóz przedmiotów o dość pokaźnych gabarytach i wadze aż do 181 kg. Bezstopniowa przekładnia, napęd 4x4 i blokada przedniego dyferencjału sprawiają, że Rhino świetnie radzi sobie w trudnych, leśnych warunkach. Przejazdy po ściętych pniach, w grząskim czy nachylonym terenie nie stanowią dla niego większego wyzwania. Rhino zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wyposażony w niezależny, dwuramienny układ zawieszenia z możliwością regulacji w pięciu pozycjach. Pracują tu także wydajne podwójne hydrauliczne tarczowe hamulce.

 

Dlaczego do lasu?

Jeśli ktoś był na targach leśnych np. w Szwecji, na pewno widział tam terenowe pojazdy czterokołowe. To maszyny doskonale sprawdzające się szczególnie w mniejszych, prywatnych lasach. Dzięki swojej wszechstronności można je też wykorzystywać do prac w rolnictwie czy ogrodnictwie.

Pierwszą, i dla niektórych najważniejszą cechą pojazdów ATV, która predestynuje te maszyny do pracy w lesie, jest możliwość homologowania jako ciągnik rolniczy. I czterokołowce Yamahy ją posiadają. Dlatego właśnie prawidłowa nazwa pojazdów typu ATV (All TerrainVehicle) powinna brzmieć mikrociągnik.

Wiążą się z tym oczywiście również pewne ograniczenia – np. zredukowana do 40 km/h maksymalna prędkość jazdy. Ale zarejestrowany na kategorię prawa jazdy T ATV ma wszystkie niezbędne cechy pojazdu mogącego poruszać się po drogach publicznych, czyli np. oświetlenie czy gniazdo elektryki zewnętrznej. Do tego również adaptację do ciągnięcia przyczep lubinnego sprzętu zaczepianego, który sprzęgany jest za pomocą haka, podobnego do tego stosowanego w samochodach.

Co więcej, do prowadzenia tak zarejestrowanego pojazdu nie trzeba specjalnych uprawnień: wystarczy kategoria B lub T (zależnie od sposobu eksploatacji).

Kolejna cecha sprzyjająca stosowaniu w leśnictwie to niskociśnieniowe opony. W zasadzie można powiedzieć – bardzo niskociśnieniowe, bo poziom ciśnienia w ogumieniu mikrociągników to zaledwie 0,25 bara. Do intensywnej jazdy po drogach publicznych to trochę za mało, ale do lasu w sam raz. Ważący kilkaset kilogramów pojazd, poruszając się na takich oponach, z łatwością przejedzie po każdym błocie, a do tego nie pozostawi kolein. Jest więc pod tym względem bardzo ekologiczny – nie niszczy pokrywy glebowej.

Z doświadczeń przeprowadzonych zarówno przez niezależnych ekspertów, użytkowników, jak
i specjalistów firmy Yamaha wynika, że mikrociągnik Yamaha (Grizzly lub Rhino) na oblodzonej powierzchni potrafi uciągnąć bardzo duży ładunek, podczas gdy typowy ciągnik podobnej mocy nie jest w stanie ruszyć z miejsca z powodu ślizgających się kół napędowych.

I tu pojawia się miejsce, by wymienić kolejną cechę mikrociągników Yamaha: napęd na koła przekazywany jest za pomocą dwuzakresowej przekładni bezstopniowej Ultramatic
z rewersem. Gdy włączymy elektrycznie sterowany napęd 4x4 ATV dodatkowo wzmocni swoje właściwości uciągowe. Natomiast po załączeniu blokady dyferencjału (również elektrycznie) mikrociągnik Yamaha staje się pojazdem, który przejedzie przez naprawdę każdy teren.

Zarówno w mikrociągnikach Grizzly, jak iRhino może być stosowany elektryczny układ wspomagania kierownicy. Przypomnijmy raz jeszcze - oba czterokołowce mogą być homologowane i rejestrowane jako ciągniki rolnicze.

Aneta Sikora
4Green
ul.Barwinek 14/4, 25-150 Kielce
tel.kom. 723070999
e-mail: aneta.sikora@4green.pl